måndag 22 februari 2010

I förbifarten

Har börjat en ny kurs idag. Hemma i soffan, eftersom man tydligen inte bör gå ut. Jag har satt ihop en egen läskurs (ett alternativ som erbjuds "för att man ska kunna förbereda sig för sin praktik, om den kräver särskilda ämneskunskaper" ...eh vänta, nämn den arbetsplats som inte kräver särskilda kunskaper, givet att man har praktik inom arbetsområden som kräver högskoleutbildning, vilket man med all säkerhet gör när man söker praktik från en högskoleutbildning? Det här är ju bara ett sätt att kunna examinera studenter utan kostsam undervisning, alltså att casha in stålar och slippa arbeta för det.) Det finns hur som helst bara böcker på litteraturlistan jag verkligen vill läsa, inga "det vore ju bra att ha läst den här". Det är slutgnällt gällande studierna nu. Jag lovar.

4 kommentarer:

  1. bara att studera flitigt nu!!

    SvaraRadera
  2. Det låter spännande! Vad finns på din boklista? :)

    SvaraRadera
  3. Daniel: Lovar!

    Miss M: Allehanda titlar om arbete med kultur i skolan, om hur man ser på kultur, både som begrepp och hur man tillämpar det, hur man tänker kring det och vad man gör, typ. Främst Jan Thavenius, Magnus Persson, Birgitta Gustafsson och Monica Lindgren. Det är så roligt att få läsa sånt man verkligen intresserar sig för som känns relevant för en själv. Som inte bara är ett borde i nån slags generell kunskapsmening. Dessutom av forskare som verkligen är bra och kan skriva. Äntligen! efter synnerligen sopig start på VT 10!

    SvaraRadera
  4. Det låter skitbra! Blir lite avundsjuk nästan. Men det blir säkert kul att skriva uppsats också. Fick av en slump tips av en kompis på nån som har ett nätverk för kvinnor i kulturen i Göteborg som känner ett par dokumentärfilmare. Och hon som tipsade mig kontaktade sin kompis och fixade och berättade om mig och min uppsats - gav mig telefonnummer och mailadress. Så underbart när man får hjälp - det är verkligen inte alla som utlovar hjälp och sen faktiskt kontaktar folk åt en. Så jävla bra. (ja du ser som jag babblar - men jag är fortfarande i chock över att en person som bara är bekant till mig ringde och pratade och berättade om uppsatsen med en av sina bekanta).

    SvaraRadera