söndag 7 mars 2010

Bedside

Jag vaknade av att jag fick två små kalla barn som kröp ner i sängen tjugo i sju i morse. Jag och Liten har spenderat helgen hos min ena syster och hennes familj. Fyra alldeles iskalla små fötter med tillhörande sprattlande ben bökade runt och mysade sig tillrätta, för lekpaus i min säng. Medan jag låg där och desperat försökte hålla fast i mina sömndimmor bland alla små små kalla kroppsdelar som trevade runt, utspelade sig följande meningsutbyte:

Litens kusin (4 år): -När jag blir stor och gifter mig med min pappa, då får jag örhängen och blir prinsessa!

-Mhm, svarade jag. Någon lös tanke om Oedipus svepte genom sömndimman.

Liten var tyst en stund, svarade sen: -När jag blir stor och gifter mig med min mamma, då blir jag KUNG!

(Genusådran i mig jublade.)

2 kommentarer: