måndag 15 mars 2010

Stunder då man förbannar barnomsorgen

Hämtar Liten på dagis vid tresnåret som vanligt. Liten berättar om sin dag, hur hon lekt och med vem, att hon samlar vatten i sin hink med sin spade till grytan som hon och parveln bredvid kokar i lekstugan en bit bort. De har haft samling idag och sjungit "en liten båt, blir ofta våt..." och lagt pussel, men hon har inte målat, förklarar hon bestämt. -Mamma jag är blöt om fötterna, säger hon då vi tar av galonisarna. -Mmm, ser det, svarar jag. Det är ju trots allt sjöar av vatten över mer eller mindre hela gården. -Vill du bjuda mamma på fika? frågar Litens ena fröken. Föräldrafika. Just det. Det är bara sätta sig och fika. Efter ett glas juice och en och en halv kaka vill Liten gå hem. Skönt, tänker jag och ursäktar oss. -Vi har haft en så bra dag idag, säger fröken innan vi öppnar grinden, men en tråkig sak har hänt. Ett av de yngre barnen har kaskadkräkts.

Världen fryser. Tanken börjar snubbla framåt, jag drack te, jag åt kaka, Liten ser hängig ut, trött, vill gå hem tidigt från fika ville inte ha mer kaka NÄR SKA VI KRÄKAS?!

-Fast vi vet ju inte om det är magsjuka, lägger hon till.

Ehhh...? Det var ju bara gå hem och vänta.

5 kommentarer:

  1. Ånej ånej ånej. Tillbaka till ångesten. Hej och välkommen från oss som är där.

    SvaraRadera
  2. Förskolans terror. Man går ju på helspänn från november till april och väntar på att lappen som säger "magsjuka på avd" ska komma upp. Hos oss sitter nu även en prydlig lapp om vattkoppor också. Jag längtar efter sommaren...

    SvaraRadera
  3. LillaGrå: Ånej är ordet. Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att jag slipper komma och hälsa på. Håll ut, ni som redan är där!

    Mgns: trevligt, pest eller kolera. Vi hade halsflusslappen förra veckan. Känner mig klar med den här infektionssäsongen nu.

    SvaraRadera
  4. Uäh. Jag känner symptom bara av att läsa din text!Hoppas ni håller på benen! Vi har klarat oss än så länge.

    SvaraRadera
  5. peppar peppar, fortfarande inget kräk=)

    SvaraRadera