måndag 1 februari 2010

Great expectations

Jag kommer ikväll, äntligen, läsa ut The well of lost plots av Jasper Fforde. Det som började så underhållande med The eyre affaire fortsatte...mindre underhållande, i The well... Det som var klyftigt och väl avvägt i den första föll pladask och blev löjligt i tvåan. Man får känslan av att en kassako sprungit förbi Ffordes skrivbord och efterlämnat något luftburet i hans arbetsrum. Trist, men ingen större förlust på det stora hela.

Vad som är mer intressant är vad som står på lut. Orden "The best SF novel of the last century" undertecknat Neil Gaiman, får mina geekhormoner att löpa amok. Det är helt obegripligt, nästan lite genant, men jag tycks ha missat SERIOUS GREATNESS, trots år av läsning, geekeri (kan man säga så? jag tar mig friheten) och samlande. Tydligen är Gene Wolfe och hans The book of the new sun, det som är det, i alla fall om man får tro Neil Gaiman. Och det gör jag. Jag tror otroligt mycket på Neil Gaiman, så mycket att jag har en hel sektion i bokhyllan där endast hans böcker står. Sådärja, nu har jag gläntat på geekskåpet, (-vrån, -hörnan, källaren?) i min själ. Gene Wolfe bring it on.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar